FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

Join the forum, it's quick and easy

FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.
FORUM PARAMEDIK
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar...

+11
puan akmal
miera_miraiey
kainkapan
hoho
aiko
akoizer
mohdrashid
hannajr
afiq82
dhiyamirza
m_azmir90
15 posters

Page 7 of 7 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Go down

Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar... - Page 7 Empty Re: Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar...

Post by miera_miraiey Sat 27 Jun 2009, 9:58 pm

dhiyamirza wrote:
miera_miraiey wrote:tp akak mmg senior pon kn.
hehehe.
tp papehal abskn dip nh dlu.
level dip nh pon mencabar gak nk abskn.
btw kak thanks 4 da advice Laughing

miera, sebenarnya kan...belajar ni senang sangat...yang susah tu keje..nak puaskan banyak pihak adelah perkara paling susah...dan menguruskan manusia...kita bukan sekadar menguruskan ubat-ubatan sahaja...kite perlukan banyak softskill kalau keje tak nak stress dan dan dibuli...kalau duduk klinik kesihatan plak kene banyak belajar pasal pengurusan...kalau u ade staff kene plak isi borang penilaian SKT...tu lagi satu masalah...susah nak bagi markah...


hmm.dgr jerk cam da seram.
tkt gak sbnrnye nk mlgkh ke alam kerja nh.
pastuh ade gak dgr senior2 cte kene buli tyme practical.
umor bru 22 da keje.
tuh yg takot sgt2.
tkt kalo kene marah jerk.
miera_miraiey
miera_miraiey
AHLI FORUM
AHLI FORUM

Jawatan : Penolong Pegawai Farmasi Pelatih
Gender : Female
Jumlah Post : 9
Umur : 35
Tarikh Register : 25/06/2009
Reputation : 0
Points : 5575

Character sheet
Mutiara Kata saya:

http://Friendster,Myspace,Facebook---mira_evolution@yahoo.co.uk

Back to top Go down

Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar... - Page 7 Empty Re: Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar...

Post by dhiyamirza Sun 28 Jun 2009, 2:45 am

tak de sape akan berani buli u kalau u berani bersuara dan mempertahankan hak...ala...umo tak penting...dah? tak kan nak tunggu umo 30 tahun baruu nak keje...masa muda dan masih betenaga la kita nak keje...tapi siapla...jangan tergedik2 ..kita dah qualified buat cara dah qualified bukan masa dalam training nak semua bertunjuk berajar..pandai2 bwak diri di tempat kerja...insyaalah semuanya ok..
dhiyamirza
dhiyamirza
KERABAT SUPER SENIOR
KERABAT SUPER SENIOR

Negeri : Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar... - Page 7 Johor_10
Jawatan : Tutor
Gender : Female
Jumlah Post : 511
Umur : 41
Tarikh Register : 12/12/2007
Reputation : 12
Points : 6305

Character sheet
Mutiara Kata saya: biar putih tulang jangan putih mata....

Back to top Go down

Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar... - Page 7 Empty Re: Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar...

Post by dhiyamirza Sun 28 Jun 2009, 2:52 am

sape nak buli kita masa praktikal? kalau takat kene suruh sikit2 tuh biasalah..tak deknya nak buli2 masa praktikal ni...dongeng semata2. nak2 sekarang ni training dah tak dek benda yang boleh ppf buat sangat...yela..prp jek dah berapa ramai?? tak masuk lagik dari kolej mahsa ke masterskill ke ape ke..masa i dulu lain..tpn, cdr semua merasa buat...tak cukup staff sabtu minggu pun kene turun...tapi i tak rasa kene buli pun..i take it as a very valuable experience..sekarang ni trainee, kalau dapat masuk clean room kat hospital pun dah cukup baik..jangan kata nak wat compounding..i dulu siap dapat buat calculation semua termasuklah ward round utk wat assesment pada patient yang kita dah bagi tpn dan ubat cyto tu...seronok nak2 bila tengok baby yang mula2 kecik jek pas tu nampak perubahan yang paling ketara kulit dia dah tak berkedut2 lagik..sebab masa tuh trainee dan housement sangat2 sikit...so banyak peluang yang boleh grab
dhiyamirza
dhiyamirza
KERABAT SUPER SENIOR
KERABAT SUPER SENIOR

Negeri : Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar... - Page 7 Johor_10
Jawatan : Tutor
Gender : Female
Jumlah Post : 511
Umur : 41
Tarikh Register : 12/12/2007
Reputation : 12
Points : 6305

Character sheet
Mutiara Kata saya: biar putih tulang jangan putih mata....

Back to top Go down

Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar... - Page 7 Empty Re: Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar...

Post by afiq82 Mon 29 Jun 2009, 4:25 am

btol ckp dhiyamirza, sokong sgt. mmg dulu seblom pharmacist ramai, kita yg bnyk buat keje2 nie. skang nie diorang kene la ambik alih sbb pharmacist dah ramai.
avatar
afiq82
SUPER SENIOR
SUPER SENIOR

Jawatan : PPF
Gender : Male
Jumlah Post : 165
Umur : 42
Tarikh Register : 20/12/2008
Reputation : 9
Points : 5865

Back to top Go down

Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar... - Page 7 Empty Re: Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar...

Post by hannajr Mon 29 Jun 2009, 5:16 pm

keja spital ngan kk mmg byk beza..dulu kalo kat spital ramai staff..kat klinik ada la dlm 2 atua 3 org jer..ada yg lg truk sorang jer..kat kk mmg byk penglaman dr segi pengurusan sbb kalo kar spital sume tu bos yg buat..tp pnt rasanya kat kk lg penat..sume bnda nak kena wat sndrik..smpi kdg2 kat umah pun pcking ubat tau sbb kat klinik xde masa..
hannajr
hannajr
KERABAT SUPER SENIOR
KERABAT SUPER SENIOR

Jawatan : penolong pegawai farmasi
Gender : Female
Jumlah Post : 574
Umur : 40
Tarikh Register : 03/01/2009
Reputation : -1
Points : 6437

Character sheet
Mutiara Kata saya:

Back to top Go down

Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar... - Page 7 Empty Re: Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar...

Post by hannajr Mon 29 Jun 2009, 5:28 pm

btl tu mirza..masa praktikl nmpk best la keja sbb masa tu kitamsh xde tngngjwb lg..kita tgh bljar lg..bkn la nak ckp keja ni x best..xtau la ada lg ker kes buli2 ni.. saya paling x suke senior yg kureng..kita praktikal bkn dah keja pon..mst la sume bnda kita xtau..tu la guna nya kita d htr p praktikal..tp ada jgk yg siap marah2 kalo kita brtnya..emmm..org jns camni cam x penah jer lalui zaman student..cam la dia pndi trus..time mula2 msuk keja pun ada gak spesies camni..lyn kita cam bkn rakan skrja..hehhe marah plak aku Evil or Very Mad
hannajr
hannajr
KERABAT SUPER SENIOR
KERABAT SUPER SENIOR

Jawatan : penolong pegawai farmasi
Gender : Female
Jumlah Post : 574
Umur : 40
Tarikh Register : 03/01/2009
Reputation : -1
Points : 6437

Character sheet
Mutiara Kata saya:

Back to top Go down

Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar... - Page 7 Empty Re: Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar...

Post by dhiyamirza Tue 30 Jun 2009, 9:17 am

hannajr wrote:btl tu mirza..masa praktikl nmpk best la keja sbb masa tu kitamsh xde tngngjwb lg..kita tgh bljar lg..bkn la nak ckp keja ni x best..xtau la ada lg ker kes buli2 ni.. saya paling x suke senior yg kureng..kita praktikal bkn dah keja pon..mst la sume bnda kita xtau..tu la guna nya kita d htr p praktikal..tp ada jgk yg siap marah2 kalo kita brtnya..emmm..org jns camni cam x penah jer lalui zaman student..cam la dia pndi trus..time mula2 msuk keja pun ada gak spesies camni..lyn kita cam bkn rakan skrja..hehhe marah plak aku Evil or Very Mad

senior ppf ni dia expect kita gi praktikal tuh memang dah pandai...sebab kita ni belajar level diploma katanya...so kalau sebagai trainee janganla tunjuk "lembap" sangat...atau pandai sangat...biasa2 sahaja..pas tu senior paling menyampah trainee yang suka hilang2..kira macam memontengla..nak gi mana2 kene bagi tahu dengan dekorang..sebab kita mesti anggap depe semua adalah cikgu kita..so macam ne kita respek pensyarah dan pengajar kita macam tu lah kita kene respek mereka...memang ade yang akan pandang kita satu macam jek..tapi terpulangla pada kita nak handle macam ne..kan ke kita dah diajar behaviour sc...masa tu lah kita nak apply semua teori yang kita belajar...bukan setakat bejar dispensing sahaja...

seperkara lagik...sekarang ni dah banyak dah kolej2 yang hasilkan ppf...so senior2 akan buat comparison..dekorang plak akan bagi ranking...student dari kolej A lagik pandai dari kolej B...walaupon ranking yang diberikan adalah tak rasmi...namun ia akan memberikan impak yang besar..
dhiyamirza
dhiyamirza
KERABAT SUPER SENIOR
KERABAT SUPER SENIOR

Negeri : Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar... - Page 7 Johor_10
Jawatan : Tutor
Gender : Female
Jumlah Post : 511
Umur : 41
Tarikh Register : 12/12/2007
Reputation : 12
Points : 6305

Character sheet
Mutiara Kata saya: biar putih tulang jangan putih mata....

Back to top Go down

Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar... - Page 7 Empty Re: Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar...

Post by m_azmir90 Tue 30 Jun 2009, 9:20 am

Erm, cam2 ek?
X ley wat pndi sgt..
X ley wat bodo sgt...
Kene duk tgh2...
m_azmir90
m_azmir90
KERABAT SUPER SENIOR
KERABAT SUPER SENIOR

Negeri : Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar... - Page 7 Melaka10
Jawatan : Pharmacist Assistant
Gender : Male
Jumlah Post : 599
Umur : 34
Tarikh Register : 04/06/2009
Reputation : 3
Points : 6341

Character sheet
Mutiara Kata saya: We does't know about our future but we can predict and change it.

Back to top Go down

Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar... - Page 7 Empty Re: Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar...

Post by hannajr Tue 30 Jun 2009, 5:49 pm

kena dok bersila la azmir..
baru sopan..hehhe Laughing Laughing
hannajr
hannajr
KERABAT SUPER SENIOR
KERABAT SUPER SENIOR

Jawatan : penolong pegawai farmasi
Gender : Female
Jumlah Post : 574
Umur : 40
Tarikh Register : 03/01/2009
Reputation : -1
Points : 6437

Character sheet
Mutiara Kata saya:

Back to top Go down

Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar... - Page 7 Empty Re: Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar...

Post by m_azmir90 Tue 30 Jun 2009, 6:26 pm

Haah la...
Sopan cket ek duk bersila..
Kene duk bersila cam pempuan la..
m_azmir90
m_azmir90
KERABAT SUPER SENIOR
KERABAT SUPER SENIOR

Negeri : Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar... - Page 7 Melaka10
Jawatan : Pharmacist Assistant
Gender : Male
Jumlah Post : 599
Umur : 34
Tarikh Register : 04/06/2009
Reputation : 3
Points : 6341

Character sheet
Mutiara Kata saya: We does't know about our future but we can predict and change it.

Back to top Go down

Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar... - Page 7 Empty Re: Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar...

Post by hannajr Tue 30 Jun 2009, 9:17 pm

kalo azmir la dok bersila cam pompuan..
kompom ada org msuk minang ni..huhu calon menantuku yg sopan.. Rolling Eyes
hannajr
hannajr
KERABAT SUPER SENIOR
KERABAT SUPER SENIOR

Jawatan : penolong pegawai farmasi
Gender : Female
Jumlah Post : 574
Umur : 40
Tarikh Register : 03/01/2009
Reputation : -1
Points : 6437

Character sheet
Mutiara Kata saya:

Back to top Go down

Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar... - Page 7 Empty Re: Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar...

Post by akoizer Wed 01 Jul 2009, 11:06 am

BUDI BAHASA BUDAYA KITA...
akoizer
akoizer
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Jawatan : PARAMBULATOR.
Gender : Male
Jumlah Post : 1054
Umur : 44
Tarikh Register : 14/05/2009
Reputation : 6
Points : 6765

Character sheet
Mutiara Kata saya: PERKHIDMATAN PENYAYANG, KERJA BERPASUKAN & PROFESIONALISME.

http://s.liddy@yahoo.com

Back to top Go down

Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar... - Page 7 Empty Re: Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar...

Post by m_azmir90 Thu 09 Jul 2009, 10:40 am

Aduh, nnt org pggl pondan plak kak...
m_azmir90
m_azmir90
KERABAT SUPER SENIOR
KERABAT SUPER SENIOR

Negeri : Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar... - Page 7 Melaka10
Jawatan : Pharmacist Assistant
Gender : Male
Jumlah Post : 599
Umur : 34
Tarikh Register : 04/06/2009
Reputation : 3
Points : 6341

Character sheet
Mutiara Kata saya: We does't know about our future but we can predict and change it.

Back to top Go down

Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar... - Page 7 Empty Re: Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar...

Post by puan akmal Mon 13 Jul 2009, 9:51 pm

dhiyamirza wrote:tak de sape akan berani buli u kalau u berani bersuara dan mempertahankan hak...ala...umo tak penting...dah? tak kan nak tunggu umo 30 tahun baruu nak keje...masa muda dan masih betenaga la kita nak keje...tapi siapla...jangan tergedik2 ..kita dah qualified buat cara dah qualified bukan masa dalam training nak semua bertunjuk berajar..pandai2 bwak diri di tempat kerja...insyaalah semuanya ok..



betul tu...
puan akmal
puan akmal
KERABAT SUPER SENIOR
KERABAT SUPER SENIOR

Jawatan : tukang masak
Gender : Female
Jumlah Post : 662
Umur : 42
Tarikh Register : 11/10/2008
Reputation : 0
Points : 6500

Character sheet
Mutiara Kata saya: hormat orang dulu, baru orang hormat kita

Back to top Go down

Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar... - Page 7 Empty Re: Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar...

Post by daus91 Wed 15 Jul 2009, 11:17 am

amir......................
avatar
daus91
AHLI FORUM
AHLI FORUM

Jawatan : Student
Gender : Male
Jumlah Post : 6
Umur : 33
Tarikh Register : 15/07/2009
Reputation : 0
Points : 5554

Back to top Go down

Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar... - Page 7 Empty Re: Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar...

Post by ppfkkpa Sat 07 Aug 2010, 12:25 pm

Setahun dah berlalu, tak ada lain2 respon dari PPF, biar saya jawab, sebagai pelatih boleh jadi ahli PPFM, dua tahun sekali ada AGM dan boleh hadir, dapat maklumat terkini, setiap negeri pun ada wakil negeri PPFM, boleh hubungi dia, belajar di IPTS lagi tak stress sebab segalanya longgar sikit, yang penting lulus, walaupun cukup makan, jika dah kerja lagi banyak masaalah, tetapi jika masa student pun tak sanggup hadapi cabaran, baik jangan jadi PPF, sebab lepas ni segalanya akan tertimpa atas bahu sendiri, sesuai pun dengan gaji skim diploma kumpulan siokongan satu, belajar adalah peluang menimba ilmu, timba lah sebanyak mungkin, walaupun di negeri China, memang PPF banyak keperluan di negara ini, jangan terkejut pada masa hadapan, PPF akan di latih di luar negara, sebab rakyat memerlukan bekalan ubat dari ramai PPF, tu je yang saya tahu,
avatar
ppfkkpa
AHLI SENIOR
AHLI SENIOR

Jawatan : Paramedik
Gender : Male
Jumlah Post : 90
Umur : 55
Tarikh Register : 13/10/2009
Reputation : 0
Points : 5548

Back to top Go down

Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar... - Page 7 Empty Re: Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar...

Post by nori Mon 14 Feb 2011, 7:38 pm

SELAMAT TAHUN BARU 2011 :

Belajar adalah satu usaha sepanjang hayat. Jika pandai, menagajar, jika tidak pandai, belajar, jika tidak mahu mengajar dan belajar, itu namanya perlu belajar, tapi bukan kurang ajar.

PPP dah sediakan program CME, CPD, Career development, dll. Tentunya di buat oleh Dr. PPF punya masih belum di buat oleh PF. Tapi PPF boleh beri idea. Disertakan 65 ms PPP punya.

MINISTRY OF HEALTH, MALAYSIA
STANDARDS AND GUIDELINES FOR MEDICAL ASSISTANT EDUCATION PROGRAMME

Medical Assistant Board
Medical Practice Division
Ministry of Health Malaysia

2010

Standards and Guidelines for Medical Assistant Education Programme Medical Assistant Board, Ministry of Health, Malaysia


FOREWORD :

The Ministry of Health Malaysia has always placed great importance and emphasis on the quality of the services that it provides in line with the noble aspirations of our government to serve the people of Malaysia. People First, Performance Now continues to be the shining beacon that guides our effort to become a world class health care system. One of the key component of an excellent service is the development of competent professionals who will be able to provide high quality health care.
The assistants medical officer (AMO) popularly known as medical assistant continue to contribute a great deal to the provision of higher quality health care. Previously, the training of medical assistant was conducted solely by the MOH until 2006, when private colleges were allowed to train Medical Assistants guided by Standards and Guidelines for Approval of Medical Assistants Training Programme. This document was developed to facilitate the private colleges in preparing and developing their facilities and documentations for the Medical Assistant Diploma Programme which will meet the stringent requirements of the Medical Assistant Board (MAB). Because quality is a never ending endeavour, the above mentioned guidelines were reviewed and improved upon by the MAB to ensure their relevance, reliability, adaptability, and effectiveness to address the needs of the ever-changing services requirements for assistant medical officers. Thus, these efforts culminated in the development of a new edition of the Standards and Guidelines for Medical Assistant Education Programme. This guideline is intended to provide guidance for medical assistant colleges, MAB, MQA auditors, policy makers as well as other stake holders engaged in the Medical Assistant Education Programme in ensuring that quality continues to be given top priority. It also provides useful guidance on internal quality audit conducted by the institutions and external audit by the MQAs panel of assessors.
The MAB hopes that this guideline will assist the relevant institutions to enhance the quality of educations provided through the self-review and internal assessment processes as well as external audit for accreditation of the education programme. In the spirit of teamwork and shared responsibility and balancing the demands of autonomy, flexibility and accountability,

the MAB is confident that quality of Medical Assistant Education Programme in Malaysia will continue to improve substantially.
On behalf of the MAB, I would like to extend my sincere appreciation and thanks to all who have contributed towards the preparation of this document. It is our hope that this document will achieved its intended purpose of developing a high quality of Medical Assistant Education Programme.

Tan Sri Dato Seri Dr. Hj. Mohd Ismail Merican
Director General of Health, Malaysia
Chairman
Medical Assistant Board
Ministry of Health, Malaysia


FOREWORD

I would like to extent my compliment to all members of Medical Assistant Board Education Committee and Committee of Guideline Development for Medical Assistant Education Programme. The Development of this guideline has been initiated since 2009 and the final review of has been tabled at the 51st Medical Assistant Board Meeting before it was approved during the 52nd Medical Assistant Board Meeting on 16th July 2010.
This guideline outlines the important elements that need to be conducted by the medical assistant colleges both in the private and the government sectors. All disputed issue appeared in the last guideline has been explained and made simplified. Quality is indeed a fundamental part of education. High quality of education and training are the main concern in order to produce knowledgeable and skillful graduates to meet the current needs of the healthcare services in the country as well as to achieve the vision, mission and the objectives of the Ministry of Health.
This Guideline focuses on the programme evaluation, approval and implementation. Nine areas of standard are used to evaluate the readiness of the HEP to take up the Medical Assistant Education Programme comprises of vision, mission, educational goals learning outcomes; curriculum design and delivery; assessment of students; student selection and support services; academic staff; educational resources; programme monitoring and review; leadership, governance and administration; and continual quality improvement. Meanwhile the programme standards define the expected level of attainment for each criterion and serve as a performance indicator.
I hope this new guideline will serve the stake holders and client of the Medical Assistant Education Programme as it intended to be. I would like to thank, those who have involved or contributed to this document including the drafting team, the reviewers and any other parties who involved directly or indirectly in the development of this guideline.

Dr. Hjh. Nooraini binti Baba
Director
Medical Practice Division
Ministry of Health, Malaysia

STANDARDS AND GUIDELINES FOR MEDICAL ASSISTANT EDUCATION PROGRAMME

INTRODUCTION

Higher Education Providers (HEP) are responsible for designing and implementing programmes that are appropriate to their missions and goals. Standards And Guidelines for Medical Assistant Education Programme guides the HEP and the Medical Assistant Board (MAB) in quality assuring programmes offered by both government and private colleges in Malaysia. This Guideline is dedicated to programme evaluation, approval and implementation. Nine areas of standard are used to evaluate the readiness of the HEP to take up Medical Assistant Education Programme.
However, these nine areas will be adjusted accordingly to fit their distinct purposes. For example, while the item on vision is crucial at the institutional level, its fit at the programme level is more directed to see how a specific programme supports the larger institutional vision. Similarly, when talking about curriculum design its perspective is largely about institutional policies, structures, processes and practices related to curriculum development across the institution. This chapter discusses guidelines on criteria and standards for programme accreditation. It recommends practices that are in line with recognized good practices. They are aimed at assisting HEPs attain at least benchmarked standards in each of the nine areas of evaluation for approval and to stimulate the HEP to continuously improve the quality of their programmes. All these are in support of the aspiration to make Malaysia the centre for educational excellence.
The guidelines are designed to encourage diversity of approach that is compatible with national human resource requirements. The guidelines define standards for higher education in broad terms, within which an individual HEP can creatively design its programme of study and to appropriately allocate resources in accordance with its stated educational goals and learning outcomes.
The guidelines are divided into the following nine areas of evaluation:
1. Vision, mission, educational goals and learning outcomes;
2. Curriculum design and delivery;
3. Assessment of students;
4. Student selection and support services;

5. Academic staff;
6. Educational resources;
7. Programme monitoring and review;
8. Leadership, governance and administration; and
9. Continual quality improvement.

The programme standards define the expected level of attainment for each criterion and serve as a performance indicator. They are specified at two levels of attainment: benchmarked standards and enhanced standards. Benchmarked standards are standards that must be met and its compliance demonstrated during a programme evaluation exercise. Benchmarked standards are expressed as a must.
Enhanced standards are standards that should be met as the institution strives to continuously improve itself. Enhanced standards reflect national consensus on good practices in medical assistant education programme. HEPs should be able to demonstrate achievement of some or all of these or that initiatives toward the achievement of these programme standards are underway. Achievement of these standards will vary with the stage of development of the HEPs, their resources and policies. Enhanced standards are expressed by a should.
The development and implementation of this Programme Standards is to ensure that the graduates produced would meet the professional requirements and expectations in their respective fields. Graduates may enter employment in the following areas:


hospitals and healthcare facilities
community and health services
higher educational institutions
industrial and plantation health sectors
research institutions
Other health related agencies.

The use of the two levels recognises the fact that HEPs are at different stages of development and that quality improvement is a continual process. Thus, these levels are utilised by the Medical Assistant Board for the purposes of evaluating applications to start the medical assistant education programme. In principle, an HEP must demonstrate that it has met all the benchmarked standards for its programme to be fully approved, but nevertheless taking into account flexibility and recognition of diversity to facilitate the creative growth of education.

Medical Assistants Board
Medical Practice Division
Ministry of Health Malaysia


Table of content Content Page
Introduction 5
Standard 1: Vision, Mission, Educational Goals and Learning Outcomes 9
1.1 Programme Aims 9
1.2 Learning Outcomes 10
Standard 2: Curriculum Design and Delivery 12
2.1 Academic Autonomy 12
2.2 Programme Design and Teaching-Learning Methods 13
2.3 Curriculum Content and Structure 14
2.4 Management of the Programme 15
2.5 Linkages with External Stakeholders 15
Standard 3: Student Assessment 17
3.1 Relationship Between Assessment and Learning 17
3.2 Assessment Methods 18
3.3 Management of Student Assessment 18
Standard 4: Student Selection and Support Services 20
4.1 Admission and Selection 20
4.2 Articulation Regulations, Credit Transfer and Credit Exemption 21
4.3 Transfer of Students 21
4.4 Student Support Services and Co-curricular Activities 22
4.5 Student Representation and Participation 23
Standard 5: Academic Staff 24
5.1 Recruitment and Management 24
5.2 Service and Development 25
Standard 6: Educational Resources 27
6.1 Physical Facilities 27
6.2 Research and Development 28
6.3 Educational Expertise 28
6.4 Educational Exchanges 29
6.5 Financial Allocation 29
Standard 7: Programme Monitoring and Review 30

STANDARDS 1 VISION, MISSION, EDUCATIONAL GOALS AND LEARNING OUTCOMES
The vision, mission and goals of the HEP guides academic planning and implementation in bringing together its members to strive towards a tradition of excellence. The general goals of higher education is to produce graduates through:

a)
Provision of knowledge and clinical skills based on scientific principles;

b)
Inculcation of attitudes, ethics and professionalism for societal advancement within the framework of the national vision;

c)
Nurturing leadership, critical thinking and problem solving skills through evidence based practice;

d)
Development of lifelong learning for continuous upgrading of knowledge and skills in line with the rapid advancement and global knowledge; and

e)
Consideration of other health issues that is relevant to the local, national and international context.
Academic programmes are the building blocks that support the larger vision and mission of the HEP. Hence, one must take into consideration these larger institutional goals when designing programme to ensure that one compliment the other.
The quality of the HEP and the programme that it offers is ultimately assessed by the ability of its graduates to carry out their expected roles and responsibilities in society. This requires a clear statement of the competencies, i.e. the practical, intellectual and soft skills that are expected to be achieved by the student at the end of the programme. The main domains of learning outcomes cover knowledge, practical and social skills, critical and analytical thinking, values, ethics and professionalism. The levels of competency of these learning outcomes are defined in the Malaysian Qualifications Framework (MQF), (COPPA, pp. 10).
1. Statement of Programme Aims, Objectives and Learning Outcomes
A programmes stated aims, objectives and learning outcomes reflect what it wants the learner to achieve. It is crucial for these aims, objectives and learning outcomes to be expressed explicitly and be made known to learners and other stakeholders alike.

1.1.
Programme Aims
The programme aims are as stipulated in Appendix 1 (Programme Aims for Medical Assistant Education Programme).
1.1.1 Benchmarked Standards
1.1.1.1 The programme must define its aims, objectives and learning outcomes and make them known to its internal and external stakeholders.






1.1.1.2 The programmes objectives must reflect the key elements of the outcome of higher education that are in line with national and global developments.
1.1.1.3 The programmes aims, objectives and learning outcomes must be developed in consultation with principal stakeholders which should include the academic staff.
1.1.1.4 The programmes aims, objectives and learning outcomes must be consistent with, and supportive of, the HEPs vision and mission which must be endorsed by the MAB.
1.1.2 Enhanced Standards
1.1.2.1 The aims, objectives and learning outcomes of the programme should encompass the elements of social responsibilities, participation in research, community involvement and continuing medical assistants education activities.
1.1.2.2 The HEP shall consult MAB when formulating and designing the curriculum.
1.2 Learning Outcomes
The quality of a programme is ultimately assessed by the ability of the learner to carry out their expected roles and responsibilities in society. This requires the programme to have a clear statement of the learning outcomes to be achieved by the learner. The programme learning outcomes must be according to the level of study based on the following eight Malaysian Qualifications Framework (MQF) learning outcomes domains. (Appendix 2 - Learning Outcomes for Medical Assistant Education Programme):

(i)
Knowledge

(ii)
Practical skills

(iii)
Social skills and responsibilities

(iv)
Ethics, professionalism and humanities

(v)
Communication, leadership and team skills

(vi)
Scientific methods, critical thinking and problem solving skills

(vii)
Lifelong learning and information management skills

(viii)
Entrepreneurship and managerial skills

65 MUKA SURAT.

PPF boleh reka bagi kegunaan PPF sendiri dan apabila di bentangkan dan di luluskan ianya boleh di gunakan oleh semua PPF di negara ini.

Segala pandangan dan cadangan di atas, adalah di lihat dari sudut akademik / ilmiah dan semua PPF perlu juga melihatnya dari perspektif yang sama.

Tamat : 14 Februari 2011
nori
nori
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Negeri : Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar... - Page 7 Pahang10
Jawatan : Paramedik
Gender : Male
Jumlah Post : 283
Umur : 59
Tarikh Register : 13/10/2009
Reputation : 0
Points : 5740

Back to top Go down

Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar... - Page 7 Empty Re: Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar...

Post by nori Sun 03 Feb 2013, 3:17 pm

Selamat Menyambut Tahun Baru 2013 dan selamat bertugas kepada semua PPF serta meneruskan kesinambungan memberikan perkhidmatan yang mempunyai daya saing yang tersendiri kepada bangsa, negara dan tanah air yang tercinta dan dicintai.



Segalanya dilihat dari sudut akademik / ilmiah yang bertujuan merangsang aktiviti dan perkembangan kognitif.Perjalanan kehidupan sebagai PPF memang amat mencabar dan sukar setiap hari, dahulu, kini dan selamanya.



Tempat pengajian bertukar bermaksud KKM dan Kementerian Pengajian Tinggi mengiktiraf IPTA/IPTS tersebut dan terbukalah peluang bagi semua PPF melanjutkan pelajaran dan menjadi Pengajar di sana.



Sepatutnya PPF setiap negeri perlu menjalankan berbagai aktiviti kerana dana telah di sediakan. Yuran keahlain kesatuan PPF telah di naikkan semenjak AGM di Pulau Pinang tempoh hari. Tetapi aktiviti masih di takuk lama. Maka sewajarnyalah semua kenaikan yuran tersebut di pulangkan ke setiap negeri bagi mereka menjalankan berbagai aktivi. Pada masa lalu, kewangan merupakan masaalah utama di setiap negeri bagi menjalankan aktiviti. Tetapi segala aktiviti perlulah menjuruskan kepada peningkatan mutu perkhidmatan dan perkembangan kerjaya PPF.



Dalam facebook banyak aktiviti PPF di paparkan. Cuma aktiviti Ketua Profesyen sahaja yang agak kekurangan. Mungkin beliau teramat sebok ataupun ada aktiviti yang tidak sepatutnya di dedahkan. Pertemuan PPF dan Ketua Profesyen yang di adakan di Terengganu tempoh hari, mempunyai masaalah teknikal kerana bilik tersebut tidak di sediakan LCD dan lap top. Dan hasilnya sehingga kini pembentangan oleh Ketua Profesyen tersebut masih di tangguhkan. Pertemuan terakhir juga di adakan di Ipoh perak iaitu semasa Seminar PPF. Dan Ketua Profesyen amat sebok sehinggakan tiket kapal terbang untuk pulang ke Kl pun telah di sediakan, walaupun pada malam tersebut terdapat Jamuan Makan Malam dan esoknya ada AGM PPF. Tetapi segalanya telah disalurkan ke JPA. Kita tunggulah sahaja pengumuman YAB PM berkaitan penambahbaikan skim perkhidmatan awam. Tetapi apa yang penting ialah, PPF sentiasa bernasib baik jika di bandingkan dengan kakitangan pergigian. Jika di bandingkan dengan paramedik, cuma kurang sedikit sahaja.



Diploma Lanjutan Farmasi ( dahulunya pos basik ) dalam perancangan dan hasilnya, tepuk dada tanya selera.



PPF telah menyumbangkan bakti selama lebih dari 50 tahun di negara ini. Kadar bayaran insentif perkhidmatan kritikal (BIPK) ialah 10% dan jika PPF inginkan BIPK, maka perkhidmatan PPF perlu di tingkat sebanyak 10% dari pada yang di berikan pada masa ini. Dan yang amat penting ialah mendapat sokongan PF.



KURSUS PENGURUSAN SISA KLINIKAL FARMASI

Merujuk perkara di atas, adalah saya dengan hormatnya memaklumkan bahawa JK Teknikal PPF Daerah Perak Tengah akan menganjurkan kursus yang akan di adakan seperti berikut :-



Tarikh : 9 Februari 2013 ( Sabtu )

Masa : 9.00 pagi – 1.00 petang

Tempat : Bilik CME, KK Bota Kiri, Perak.



Sehubungan dengan itu, semua PPF yang ada kelapangan dan berkemampuan, adalah di jemput untuk menghadiri kursus tersebut .Kursus tersebut akan membentangkan lapan kertas kerja. Satu masaalah mulai timbul apabila seorang penceramah masih belum dapat di hubungi. Beliau adalah seorang Exco kesatuan PPF. Bantuan dari semua PPF di perlukan bagi mengirim no hp dan alamat e mel beliau ke urusetia bagi di majukan surat jemputan kursus.Sepatutnya semua PPF perlu menyimpan no hp dan alamat e mel beliau. Nama beliau ialah Rosefazila. Sila sms alamat emel dan no hp beliau ke urusetia di talian 012 9680929. Jika semua PPF tidak dapat membantu, kursus perlu diteruskan,



Rancangan Malaysia Kesepuloh (RM10) telah di bentangkan dan dalam masa 5 tahun yang akan datang, Malaysia memerlukan pekerja yang mempunyai kebolehan berfikir taraf tinggi (high order thingking ability) dan juga akan terdapat peningkatan yang signifikan dalam keupayaan modal insan di sektor kesihatan. Nisbah professional penjagaan kesihatan terhadap penduduk akan berubah. Ini termasuklah Pegawai Perubatan, Pegawai Pergigian, Ahli Farmasi, Jururawat dan PPF.



PPF perlu mengatur langkah dalam menjayakan hasrat tersebut dengan cara mengadakan aktiviti setiap bulan bermula Januari 2013. Di samping merancang ke arah kecermerlangan PPF aktiviti tersebut juga bertujuan bagi memperkukuhkan PPPFM / Kesatuan, MBJ, MBK, dan meningkat modal insan di kalangan PPF. Segalanya memang terdapat di dalam Tongkak 12 Jabatan Perkhidmatan Awam yang perlu di hayati oleh semua PPF. Apapun hasrat akhirnya ialah kesempurnaan PPF seluruh Malaysia terjaga dan akan menanamkan sifat menghargai jasa-jasa PPF terdahulu menghargai jasa-jasa PPF pada masa masa kini dan mendidik agar semua PPF mempunyai pelapis masa kini, masa akan dating dan selamanya.



Sudah sampai masanya untuk PPF mengatur langkah untuk melonjak ke satu paradigma baru dalam pembangunan profesion PPF yang kita sayangi dan meluaskan lagi lingkup bidang perkhidmatan yang di berikan, Jika hanya mengharapkan PPFM / Kesatuan sahaja yang bertindak tampa penglibatan semua PPF, pasti ianya tidak akan berjaya. Kalau Berjaya pun hanyalah sekitar 30 peratus sahaja. Mohon 10 perkara, hanya tiga perkara sahaja yang akan menjadi kenyataan yang memungkinkan.



Perjuangan oleh organisasi PPF yang mewakili profesion ini perlu berubah. Ianya sudah tidak lagi sesuai untuk zaman sekarang yang penuh dengan teknologi tinggi dan tahap penyampaian kesihatan yang dinamik, sentiasa bergerak pantas dan desakan yang tinggi terhadap kualiti. PPF masih lagi dengan usaha-usaha lama dengan permohonan untuk kelulusan uniform, elaun-elaun, dan mengekori semua apa yang diperolehi oleh lain-lain paramedik KKM dan sepatutnya PPF lah yang mendahului semua paramedic dalam segalanya.



PPF juga harus bersedia untuk berubah (ready for change). PPF perlu mengwujudkan satu identiti baru yang lebih kukuh dengan menjadikan profesion ini satu aset yang teramat penting kepada perkhidmatan farmasi dan KKM. Jangan sekali-kali hanya mengharapkan nasib dan usaha lain-lain paramedik sahaja. Bagaimana untuk mencapainya, inilah reality nya seperti mimpi menjadi kenyataan.



Masalah kita yang paling besar ialah sokongan dari BPF KKM sendiri. Sekiranya kita mendapat sokongan, PPF boleh meneruskan satu agenda baru dan 'transform' kepada tahap dan dimensi baru dalam perkhidmatan penjagaan kesihatan farmasi yang menyeluruh ( total pharmaceutical care ) .Tetapi seperti kebiasaanya segala masaalah akan ada jalan penyelesaiannya samaada berliku ataupun tidak, ianya adalah bergantung kepada masa, keadaan dan cuaca.



Untuk setaraf dengan lain-lain paramedik dan mengelakkan dari profesion ini dilupakan satu hari kelak dengan pembanjiran PF di segenap sudut Kesihatan Awam / Hospital, semua PPF harus bersedia untuk menambah ilmu, terutama dalam aspek farmakologi, klinikal, QAP, inovasi dan libatkan diri juga dalam aktiviti R&D bidang tenaga manusia dan pembangunan , yang mana penglibatan PPF dalam bidang ini amat sedikit pada masa ini tetapi jika PPF masih berbangga dengan pencapaian pada masa ini, ianya adalah sebagai galakkan sahaja.



Bidang R&D juga akan membolehkan PPF mengujudkan dua jawatan sokongan baru iaitu PRA ( Farmasi ) yang mana adalah sama dengan negara Ireland yang mempunyai Pharmacy Aides. Tugas mereka adalah seperti PPK dalam unit farmasi tetapi dengan kursus khas berkhaitan ubat yang basik sahaja selama 6 bulan dan Pharmacy Technologist U41 (Teknologis Farmasi) yang berkelulusan Ijazah Teknologis Farmasi atau Ijazah Sains Farmaseutikal (sama seperti di USA). Tetapi jika semua PPF beranggapan, dua Negara tersebut terlalu laju ke hadapan dan amat sukar untuk di kejar, maka cukuplah sekadar apa yang ada pada hari ini, sebab pada masa ini pun PPF masih jauh lagi menuju kejayaan.



Dengan KERTAS CADANGAN yang lengkap, pasti KKM akan meneliti perkara membabitkan peningkatan mutu perkhidmatan dan perkembangan kerjaya PPF, Pastinya kewujudan Teknologis Farmasi yang memiliki kepakaran teknikal (TPN, CDR, TDM, Logistik Management) boleh meningkatkan kualiti perkhidmatan Jabatan Farmasi kerana para PF dapat menumpukan perhatian penuh kepada tugas klinikal kepada pesakit dan berganding bahu dengan doktor untuk membantu pesakit-pesakit dalam rawatan harian, sedangkan PPF meneroka bidang baru yang lebih memerlukan komitmen yang tinggi.



Persidangan PPF beberapa tahun yang lalu juga, telah menunjukkan jalan bagaimana nak mencapai hasrat tersebut. Antara tajuk yang di sentuh pada persidangan tersebut ialah Prepairing & Enhanced Quality Service , Pembangunan Kesihatan Primer dan Halatuju PPF, Update Profesion PPF, Occupational Safety in Pharmacy , Teknik Aseptik, Perolehan & Pengurusan Stor, dan Pengujian Produk Farmaseutikal, Pengawalan Ubat Pasaran, ADR & Product Recall. Di akhir persidangan juga terdapat pembentangan Kertas Kerja oleh PPF atas tajuk Expanded Role PPF dan Extended Role PPF, Tu belum termasuk lagi pencapaian PPF semasa Simposium tempoh hari.

BPF KKM juga sedang dalam usaha pendaftaran PPF di KKM dan Swasta, iaitu mengikut AKTA FARMASI 2010. Ini adalah bagi memboleh kan PPF mendapat “ Annual Practicing Certificate (APC) “ dan “ Practicing Certificate (PC) “ dan usaha ini disambut baik oleh 23 IPTA / IPTS yang menawarkan program Dip in Pharm di seluruh Malaysia. Dan PPF juga perlu berganding bahu dan bekerja sama dalam menjayakannya.



Aktiviti berkala secara formal dan tidak formal PPF juga akan dapat mengumpulkan semula semua PPF lama dan baru, yang mana antara mereka ini pernah membentangkan Kertas Kerja Halatuju PPF suatu masa dahulu.

Dan akan banyak juga perbincangan sesama PPF secara formal dan tidak formal akan menjurus kepada perkembangan laluan kerjaya PPF yang lebih cemerlang, gemilang dan terbilang.



Aktiviti Lawatan Sambil Belajar Ke Hospital Cameron Highland pada bulan April 2013 akan mengumpulkan semua PPF baru dan lama dalam suasana yang santai di ,



Satu cadangan pembaharuan telah di majukan kepada JK PENAMBAHBAIKAN SKIM PERKHIDMATAN AWAM JPA atas tajuk CADANGAN SKIM BARU PERKHIDMATAN PENOLONG PEGAWAI FARMASI MULAI 1 JAN 2012 YANG TELAH DI HANTAR KE JPA . Dan isinya adalah seperti berikut ,PENOLONG PEGAWAI FARMASI MEMOHON AGAR SKIM PENOLONG PEGAWAI FARMASI YANG DITERIMA PAKAI PADA MASA INI DI BERI PENAMBAHBAIKAN KEPADA SKIM YANG LEBIH KOMPREHENSIF BAGI PERKEMBANGAN KERJAYA PENOLONG PEGAWAI FARMASI SEJAJAR DENGAN PENINGKATAN MUTU PERKHIDMATAN YANG DI BERIKAN.





Pada masa ini Skim Penolong Penolong Pegawai Farmasi adalah mempunyai Gred seperti berikut iaitu U29, U32, U36, U38, U40Semasa pembentangan Skim Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) Penolong Pegawai Farmasi telah di berikan Gred seperti berikut, iaitu Gred UF2-1, UF2-2, UF2-4, UF2-5, UF2-6. Bagi tujuan cadangan penambahbaikan , Penolong Pegawai Farmasi memohon agar Skim Penolong Pegawai Farmasi mempunyai Gred seperti berikut,

iaitu Gred UF2-1, UF2-4, UF2-5. Dan ini akan membolehkan Skim Penolong Pegawai Farmasi adalah diiktiraf oleh kerajaan dan ianya adalah sama seperti Skim-Skim lain,

iaitu seperti berikut :

Penolong Pegawai Seni Bina

Penolong Arkitek Lanskap

Penolong Jurutera

Penolong Juruukur Bahan

Penolong Juruukur

Penolong Juruukur Bangunan

Penolong Perancang Bandar dan Wilayah

Penolong Pemeriksa Kilang dan Jentera



Skim Penolong Pegawai Farmasi yang dicadangkan ini hanya mempunyai tiga gred sahaja dan perkhidmatan yang di berikan akan lebih bersepadu dan lebih menyeluruh. Antara kebaikan cadangan skim baru ini ialah, secata otomatik PPF setaraf Penolong Jurutera . Selepas 15 tahun, KUP ke U36, sedangkan lain-lain paramedic perlu bertungkus lumus, barulah dapat U36 dan ianya static bagi mereka, melainkan jika mereka mempunytai ijazah.



Keputusan pada Januari 2013 ialah JPA telah menerima 1600 cadangan yang melibatkan pertambahan perbelanjaan, dan pada dasarnya JPA hanya menerima cadangan yang tidak melibatkan pertambahan perbelanjaan. Apa pun ianya masih belum di umumkan dan PPF masih mempunyai harapan, walaupun tipis.



Tahun 2013 akan ada AGM persatuan dan tahun 2014 akan ada AGM kesatuan dan calon yang layak bertanding telah mengatur strategi bagi mencapai kejayaan. Dasar perjuangan PPF perlu berubah sebab cara bertindak pada masa lalu, memerlukan jangka masa yang terlalu lama bagi mencapai kejayaan. Perubahan yang perlu di lakukan ialah semasa AGM persatuan, pastikan tiga Ahli Majlis adalah dari Hospital, tiga Ahli Majlis adalah dari Kesihatan Awam, dua Ahli Majlis adalah dari Biro, satu Ahli Majlis adalah dari BPF KKM dan satu Ahli Majlis adalah dari sector swasta. Begitu juga AGM kesatuan sebab pada masa ini semua Ahli majlis dan Exco adalah berasal dari Hospital KKM dan kita lihatlah kejayaan PPF di semua Hospital tersebut sedangkan lain-lain usol, cadangan, saranan, dll dari lain-lain katogeri memang tak pernah di bincangkan dan pencapaian mereka adalah sekadar cukup makan sahaja. Segalanya terletak di bahu masing-masing, tepuk dada dan Tanya selera kerana pada masa ini banyak terdapat restoran yang beroperasi 24 jam, segalanya di hujung jari sahaja dan tertakluk kepada cuaca dan suasana.



Secara ringkasnya semua PPF perlu menerima emel / sms sebanyak minima 10 kali setahun. Ini adalah kerana perlembagaan PPF kesatuan dan persatuan mensyaratkan semuanya perlu mengadakan mesyuarat setiap 3 bulan sekali. MBJ juga perlu bermesyuarat pada bilangan yang sama dan mesyuarat pengurusan farmasi peringkat negeri di adakan setiap 6 bulan. Ini adalah bagi membolehkan semua PPF mengusulkan apa-apa saranan dan inovasi bagi di majukan ke pihak atasan. Tetapi jika tiada emel / sms, PPF hanya perlu membawa perkara-perkara membujur lalu melintang patah sahaja dan apa-apa yang terlintas. Jika termasuk mesyuarat semua biro PPF, bilangannya adalah akan meningkat secara drastik . PPF pernah menyuarakan bahawa segalanya perlulah di bawa ke mesyuarat, tetapi apabila tarikh mesyuarat pun tidak di tetapkan, samalah seperti mencurah air ke daun keladi.



Perkembangan semasa hubungan antara PPF dan PF adalah bergantung kepada beberapa factor. Pertama ialah nama PPF memang tiada dalam hati PF, sebab itulah segalanya PPF selalu tertinggal dan terpinggir. Kedua ialah PF merasakan diri mereka telah lengkap, dan tidak memerlukan PF, dan nasib PPF hanyalah seperti melukut sahaja. Ketiga ialah segalanya telah tertulis di kitab yang tinggi Lau Mah Fuz dan sememangnya tidak boleh di rungkaikan. Keempat ialah perkhidmatan farmasi adalah hak dan kepunyaan PF dan mereka boleh beri sahaja kepada sesiapa yang mereka mahukan dan ianya pernah berlaku iaitu pada suatu masa dahulu PF memohon jawatan Pembantu Penguatkuasa bagi penguatkuasaan farmasi, tetapi JPA tidak luluskan kerana masaalah budget. Kelima ialah segala yang ada pada masa ini adalah sebagai ujian kepada PPF, yang mana jika lulus ujian, tersebut mereka yang berkenaan akan di naikkan ke U40, dan PPF yang prihatin bolehlah mengemukakan agar PPF U40 di berikan kepada semua PPF.sebab pada masa ini hanya 12 orang sahajaPPF yang bernasib baik. Dan yang keenamnya ialah dll.



Hasrat PPF bagi menjadi GRED U29, U36 dan U38 bolehlah di mulakan sekarang ataupun tunggulah sehingga JPA luluskan. Kebaikkannya ialah akan ramai U36 secara KUP dan ramai rakyat Negara ini dapat perkhidmatan yang baik dan keburukkannya ialah budget KKM tahunan akan meningkat.



Masa berlalu amat pantas, sehinggakan tidak dapat mengejarnya secara tersusun, sebab itulah pada 2012 terdapat 52 forum iaitu purata satu setiap minggu dan apabila masuk tahun 2013, Cuma akan ada 12 forum sahaja iaitu satu setiap bulan. Walaupun elaun kritikal PPF tak dapat, beban tugas dan kehendak pelanggan memang bertambah, dan pada Mac 2013, akan beroperasilah lagi sebuah KSM di sini dan bilangan PPF masih sama, juga, siapa nak pesan, siapa nak paking, siapa nak rekod, dll dan setor pun akan di simpan sehingga syiling.



Segalanya dilihat dari sudut akademik / ilmiah yang bertujuan merangsang aktiviti dan perkembangan kognitif.



Sekian



Tamat
nori
nori
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Negeri : Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar... - Page 7 Pahang10
Jawatan : Paramedik
Gender : Male
Jumlah Post : 283
Umur : 59
Tarikh Register : 13/10/2009
Reputation : 0
Points : 5740

Back to top Go down

Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar... - Page 7 Empty Re: Ade masalah... Tmpt pengajian ditukar...

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 7 of 7 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum